Tematy pomocy
- Wyszukiwanie w wybranych
- Wyszukiwanie w wybranych Opcje wyszukiwania
- Wyniki wyszukiwania
- Wyniki, przeglądanie
- Wyszukiwanie w wybranych Widok tabeli
- Wyszukiwanie w wybranych Widok skrócony
- Wyszukiwanie w wybranych Widok szczegółowy
- Zawęź Szukaj
- Poprzednie wyszukiwania
Wyszukiwanie w wybranych
Aby skorzystać z tej funkcji należy kliknąć w menu Wyszukiwanie w wybranych.
Termin Wyszukiwanie w wybranych, znany jest również jako metawyszukiwanie, wyszukiwanie zintegrowane lub wyszukiwanie w wielu bazach, oznacza wyszukiwanie podanego terminu wyszukiwawczego równocześnie w wielu bazach. Zapytanie jest wysyłane do każdej z baz, a wynik pojawia się w postaci zintegrowanej listy wyników ze wszystkich baz, posortowanych według rangi.
Wyszukiwanie w wybranych zapewnia kompletną kontrolę nad wyborem baz do wyszukiwania i udostępnia wiele opcji wyświetlania otrzymanych wyników.
Poprzednie wyszukiwania
Termin Wyszukiwanie w wybranych, znany jest również jako metawyszukiwanie, wyszukiwanie zintegrowane lub wyszukiwanie w wielu bazach, oznacza wyszukiwanie podanego terminu wyszukiwawczego równocześnie w wielu bazach. Zapytanie jest wysyłane do każdej z baz, a wynik pojawia się w postaci zintegrowanej listy wyników ze wszystkich baz, posortowanych według rangi.
Wyszukiwanie w wybranych zapewnia kompletną kontrolę nad wyborem baz do wyszukiwania i udostępnia wiele opcji wyświetlania otrzymanych wyników.
- Należy wybrać listę baz, które chcemy przeszukiwać, z rozwijanej listy Wybierz typ wyszukiwania.
- Pojawi się lista baz, Należy wybrać bazy do wyszukiwania.
- Aby wyświetlić więcej informacji o bazie, należy kliknąć .
- Aby dodać bazę do schowka, należy kliknąć ikonę . Możemy później użyć zakładki Moje biblioteki do kopiowania baz ze schowka do zestawów w opisanych folderach. Foldery te możemy wybierać podczas wyszukiwania. Po kliknięciu w ikonę , zmienia się ona w ikonę .
- Możemy wpisać zapytanie wyszukiwawcze w okno lub kliknąć zakładkę Zaawansowane, wybrać odpowiednie pola wyszukiwania i wpisać terminy.
- Klikamy , aby rozpocząć wyszukiwanie w określonych bazach.
Podczas wyszukiwania, MetaLib wyświetla postęp procesu i listę przeszukiwanych baz. Lista ta zawiera status wyszukiwania w każdej z baz i liczbę trafień w poszczególnych bazach. Możemy kliknąć Anuluj, aby zatrzymać wyszukiwanie i rozpocząć ponownie.
Gdy MetaLib zakończy wyszukiwanie, wyświetla Wyniki. Możemy przeglądać tę listę, tak jak to opisano w Wyszukiwanie w wybranych Wyniki. W zależności od konfiguracji systemu MetaLib, wyniki mogą być wyświetlane natychmiast lub po kliknięciu w link Wyświetl znalezione. - Możemy kliknąć w menu funkcję Szukaj, aby wykonać ponowne wyszukiwanie, Zawęź aby zawęzić wyszukiwanie lub Poprzednie wyszukiwania.
Zobacz również
ZawęźPoprzednie wyszukiwania
Powrót na górę strony
Wyszukiwanie w wybranych Opcje wyszukiwania
Wyszukiwanie w wybranych zapewnia kompletną kontrolę nad wyborem baz do wyszukiwania i udostępnia wiele opcji wyświetlania otrzymanych wyników.
Należy wybrać listę baz, które chcemy przeszukiwać, z rozwijanej listy Wybierz typ wyszukiwania:. Dostępne opcje to:
Zestawy baz: Wyświetla listę zestawów baz do wyboru. Lista zestawów przygotowywana jest przez instytucję. Instytucja określa kolejność w jakiej zestawy znajdują się na liście.
Moje biblioteki: Wyświetla naszą osobistą listę baz (dla zalogowanych użytkowników), utworzoną przy pomocy zakładki Moje biblioteki. Na liście znajduje się również nasz schowek. Możemy definiować kolejność w jakiej Moje biblioteki pojawiają się na liście.
Kategorie: Zawiera rozwijaną listę kategorii i podkategorii baz.
Lokalizuj: Umożliwia lokalizowanie określonych baz do przeszukiwania tak jak to opisano poniżej. Możemy wypełnić kilka lub wszystkie pola.
Nowe bazy: Umożliwia nam wyświetlenie najnowszych baz dodanych przez instytucję. Bazy te pojawiają się również we wszystkich opcjach wymienionych wcześniej.
Należy wybrać listę baz, które chcemy przeszukiwać, z rozwijanej listy Wybierz typ wyszukiwania:. Dostępne opcje to:
Zestawy baz: Wyświetla listę zestawów baz do wyboru. Lista zestawów przygotowywana jest przez instytucję. Instytucja określa kolejność w jakiej zestawy znajdują się na liście.
Moje biblioteki: Wyświetla naszą osobistą listę baz (dla zalogowanych użytkowników), utworzoną przy pomocy zakładki Moje biblioteki. Na liście znajduje się również nasz schowek. Możemy definiować kolejność w jakiej Moje biblioteki pojawiają się na liście.
Kategorie: Zawiera rozwijaną listę kategorii i podkategorii baz.
Lokalizuj: Umożliwia lokalizowanie określonych baz do przeszukiwania tak jak to opisano poniżej. Możemy wypełnić kilka lub wszystkie pola.
- Możemy wpisać jedno lub więcej słów w pole Tytuł. Możemy użyć znaku zapytania jako maskowania (czyli wpisując "master?" wyszukamy MasterFILE Elite (EBSCO), MasterFILE Premier (EBSCO) i MasterFILE Select (EBSCO)).
- Możemy wpisać nazwę dostawcy w polu Dostawca bazy. Tu również możemy używać maskowania.
- Możemy wybrać kategorię lub podkategorię z rozwijanej listy Kategoria.
- Możemy wpisać dowolne słowo występujące w tytule bazy lub jej opis w polu Dowolne słowo. Tu również możemy używać maskowania.
- Instytucje przypisują bazom typy, takie jak indeks, katalog biblioteki lub encyklopedia. Wybierz typ bazy w polu Typ bazy.
- Klikamy , aby rozpocząć wyszukiwanie baz zgodnie z podanymi przez nas kryteriami.
Nowe bazy: Umożliwia nam wyświetlenie najnowszych baz dodanych przez instytucję. Bazy te pojawiają się również we wszystkich opcjach wymienionych wcześniej.
Powrót na górę strony
Wyniki wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania zawierają rezultaty wyszukiwania baz.
Możemy wyświetlić wyniki dla określonej bazy klikając wyniki według bibliotek a następnie klikając Zobacz lub Przejdź obok bazy znajdującej się na liście. Aby zamknąć to okno, należy kliknąć Powrót. Aby wyświetlić połączone wyniki z przeszukiwanych baz, należy kliknąć pobrane wyniki. Możemy kliknąć wyniki wg bibliotek aby wyświetlić wyniki dla pojedynczej bazy lub możemy zobaczyć wszystkie połączone wyniki, klikając Zobacz w odpowiednim rzędzie okna Wyniki wg bibliotek.
Wyniki wyszukiwania mogą być wyświetlane na trzy sposoby: Widok tabeli, Widok skrócony i Widok szczegółowy. Możemy przełączać się pomiędzy poszczególnymi widokami.
Uwaga: Jeżeli jesteśmy zalogowani, możemy zapisać swój domyślny wybrany widok w swoich ustawieniach.
W górnej części widzimy wyszukiwany termin.
Lista Wyniki połączone, zawiera pierwsze trafienia w każdej z przeszukiwanych baz, w których znaleziono pasujące rekordy. Wyniki wyświetlane są w kolejności odpowiadającej zgodności z wyszukiwanym terminem.
W oknie Wyniki dla jednej bazy, sortowanie możliwe jest jeżeli biblioteka to umożliwia. Jeżeli sortowanie jest możliwe, możemy posortować wyniki według wybranej opcji w polu Sortuj wg: autor, tytuł lub rok.
Należy pamiętać, że niektóre bazy skonfigurowane są w ten sposób, że wyświetlają wyniki w swoich natywnych interfejsach. Gdy funkcja Wyszukiwanie w wybranych przeprowadza wyszukiwanie, kolumna Status wyświetla słowa "Wyszukiwanie i pobieranie" dla tych baz. Możemy kliknąć link Zobacz, aby wyświetlić taką bazę w jej natywnym interfejsie.
W takim przypadku, musimy kliknąć wyświetl wyniki. Wyniki wyświetlane są w nowym oknie.
Możemy zawęzić lub rozszerzyć wyniki wyszukiwania przy pomocy funkcji Zawęź w menu.
Możemy zobaczyć listę poprzednich wyszukiwań, wykonywanych podczas danej sesji i zapisać je w zakładce Zapamiętane wyszukiwania na potrzeby przyszłych sesji.
W oknie Wyniki połączone, panel Grupy i Aspekty udostępnia opcje dostępu i filtrowania wyników zgodnie z zadanymi kryteriami. Umożliwia natychmiastowy podgląd wyników podzielonych zgodnie z tematem, datą, autorem i tytułem czasopisma. Grupowanie odbywa się tylko na listach połączonych. Kiedy klikniemy link Zobacz w oknie Wyniki połączone, wyniki grupowania i aspekty wyświetlane są w prawym panelu, tak jak to opisano w Grupy i aspekty.
Możemy wyświetlić wyniki dla określonej bazy klikając wyniki według bibliotek a następnie klikając Zobacz lub Przejdź obok bazy znajdującej się na liście. Aby zamknąć to okno, należy kliknąć Powrót. Aby wyświetlić połączone wyniki z przeszukiwanych baz, należy kliknąć pobrane wyniki. Możemy kliknąć wyniki wg bibliotek aby wyświetlić wyniki dla pojedynczej bazy lub możemy zobaczyć wszystkie połączone wyniki, klikając Zobacz w odpowiednim rzędzie okna Wyniki wg bibliotek.
Wyniki wyszukiwania mogą być wyświetlane na trzy sposoby: Widok tabeli, Widok skrócony i Widok szczegółowy. Możemy przełączać się pomiędzy poszczególnymi widokami.
Uwaga: Jeżeli jesteśmy zalogowani, możemy zapisać swój domyślny wybrany widok w swoich ustawieniach.
W górnej części widzimy wyszukiwany termin.
Lista Wyniki połączone, zawiera pierwsze trafienia w każdej z przeszukiwanych baz, w których znaleziono pasujące rekordy. Wyniki wyświetlane są w kolejności odpowiadającej zgodności z wyszukiwanym terminem.
W oknie Wyniki dla jednej bazy, sortowanie możliwe jest jeżeli biblioteka to umożliwia. Jeżeli sortowanie jest możliwe, możemy posortować wyniki według wybranej opcji w polu Sortuj wg: autor, tytuł lub rok.
Należy pamiętać, że niektóre bazy skonfigurowane są w ten sposób, że wyświetlają wyniki w swoich natywnych interfejsach. Gdy funkcja Wyszukiwanie w wybranych przeprowadza wyszukiwanie, kolumna Status wyświetla słowa "Wyszukiwanie i pobieranie" dla tych baz. Możemy kliknąć link Zobacz, aby wyświetlić taką bazę w jej natywnym interfejsie.
W takim przypadku, musimy kliknąć wyświetl wyniki. Wyniki wyświetlane są w nowym oknie.
Możemy zawęzić lub rozszerzyć wyniki wyszukiwania przy pomocy funkcji Zawęź w menu.
Możemy zobaczyć listę poprzednich wyszukiwań, wykonywanych podczas danej sesji i zapisać je w zakładce Zapamiętane wyszukiwania na potrzeby przyszłych sesji.
W oknie Wyniki połączone, panel Grupy i Aspekty udostępnia opcje dostępu i filtrowania wyników zgodnie z zadanymi kryteriami. Umożliwia natychmiastowy podgląd wyników podzielonych zgodnie z tematem, datą, autorem i tytułem czasopisma. Grupowanie odbywa się tylko na listach połączonych. Kiedy klikniemy link Zobacz w oknie Wyniki połączone, wyniki grupowania i aspekty wyświetlane są w prawym panelu, tak jak to opisano w Grupy i aspekty.
Zobacz również
Wyszukiwanie w wybranych - Wyniki, przeglądaniePowrót na górę strony
Wyszukiwanie w wybranych - Wyniki, przeglądanie
W przeglądaniu wyników pomagają następujące opcje:
- Możemy kliknąć Następny lub Poprzedni, aby wyświetlić inny ekran. Możemy ustawić liczbę wyników wyświetlanych na stronie w zakładce Konto użytkownika.
- Możemy przejść do ostatniego rekordu używając strzałki szybkiego przewijania >>, lub do pierwszego rekordu używając strzałki szybkiego przewijania << w oknie Wyniki połączone.
- Możemy kliknąć wyszukaj więcej, aby pobrać więcej wyników do aktualnie wyświetlanej listy. Lista następnie zostaje ponownie posortowana zgodnie z trafnością wyników, biorąc pod uwagę również nowe rekordy. Wyniki dodane do listy oznaczone są ikoną aby zaznaczyć, że nie były wcześniej wyświetlane.
Powrót na górę strony
Wyszukiwanie w wybranych Widok tabeli
Widok tabeli wyświetla rekordy w tabeli, każdy z rekordów w kolejnym wierszu. Widok tabeli posiada następujące opcje:
- Możemy kliknąć Tytuł lub numer porządkowy aby wyświetlić Widok szczegółowy rekordu.
- Możemy kliknąć nazwę bazy aby przejść do jej strony www. Jeżeli to możliwe, to ten sam rekord zostanie wyświetlony w natywnym interfejsie bazy.
- Możemy kliknąć , aby zapisać rekord w koszyku. Koszyk to tymczasowa przechowalnia rekordów, które uznamy za interesujące. Możemy później przenieść rekordy z koszyka do innego folderu e-Półki, zapisać () rekordy na dysku (w różnych formatach) lub wysłać pocztą elektroniczną (). Po dodaniu rekordu do koszyka ikona zmienia się na .
- Możemy kliknąć , aby użyć programu SFX, który zapewnia dostęp do zasobów elektronicznych, takich jak pełny tekst artykułu lub informacja o zasobie w katalogu www naszej biblioteki.
Powrót na górę strony
Wyszukiwanie w wybranych Widok skrócony
Widok skrócony oprócz informacji zawartych w Widok tabeli, zawiera informacje o cytowaniach. Widok skrócony posiada następujące opcje:
- Możemy kliknąć Tytuł, aby wyświetlić Widok szczegółowy rekordu.
- Możemy kliknąć nazwę bazy aby przejść do jej strony www. Jeżeli to możliwe, to ten sam rekord zostanie wyświetlony w natywnym interfejsie bazy.
- Możemy kliknąć aby zapisać rekord w koszyku. Koszyk stanowi folder tymczasowy dla interesujących nas rekordów. Możemy później przenieść rekordy z koszyka do innego folderu e-Półki, zapisać () rekordy na dysku (w różnych formatach) lub wysłać pocztą elektroniczną (). Po dodaniu rekordu do koszyka ikona zmienia się na .
- Możemy kliknąć , aby użyć programu SFX, który zapewnia dostęp do zasobów elektronicznych, takich jak pełny tekst artykułu lub informacja o zasobie w katalogu www naszej biblioteki.
Powrót na górę strony
Wyszukiwanie w wybranych Widok szczegółowy
Widok szczegółowy wyświetla wszystkie informacje o rekordzie. Wyświetla stronę dla każdego rekordu i podświetla wyszukiwane wyrazy.
- Możemy kliknąć , aby zapisać rekord w koszyku. Koszyk stanowi folder tymczasowy dla interesujących nas rekordów. Możemy później przenieść rekordy z koszyka do innego folderu e-Półki. Po dodaniu rekordu do koszyka ikona zmienia się na .
- Możemy kliknąć , aby użyć programu SFX, który zapewnia dostęp do zasobów elektronicznych, takich jak pełny tekst artykułu lub informacja o zasobie w katalogu www naszej biblioteki.
- Możemy kliknąć , aby zapisać rekord w pliku na naszym komputerze.
Pojawi się okno w którym możemy wybrać format i kodowanie zapisywanego pliku.
W polu Format rekordu, należy wybrać jeden z formatów:
- Standard: Zapisuje plik jako standardowy plik tekstowy w formacie podobnym do wyświetlanego na ekranie.
- Format MARC21: Zapisuje plik z etykietami katalogowania MARC21.
- Menadżer cytowań: Zapisuje plik w formacie menadżera cytowań, z którego korzystamy: RefWorks, EndNote, ProCite lub Menadżer odnośników.
- UTF-8
- ISO 8859-1
- ASCII
- Możemy kliknąć , aby wysłać rekord pocztą elektroniczną.
Pojawi się okno w którym możemy wybrać format i kodowanie wysyłanego pliku.
W polu Format rekordu należy wybrać jeden z formatów:- Standard: Zapisuje plik jako standardowy plik tekstowy w formacie podobnym do wyświetlanego na ekranie.
- Format MARC21: Zapisuje plik z etykietami katalogowania MARC21.
- UTF-8
- ISO 8859-1
- ASCII
- Możemy kliknąć , aby przejść bezpośrednio do pełnego tekstu bez korzystania z menu SFX. Opcja ta pojawia się tylko wtedy gdy jest dostępna.
Powrót na górę strony
Zawęź Szukaj
Aby skorzystać z tej funkcji, należy w menu kliknąć Wyszukiwanie w wybranych, a następnie Zawęź.
Możemy zawęzić wyniki wyszukiwania poprzez łączenie ich z nowym terminem wyszukiwawczym. Aby zawęzić wyszukiwanie, należy wybrać I lub Nie, aby rozszerzyć wyszukiwanie należy wybrać lub. Należy wybrać typ opla do wyszukiwania (temat, tytuł, autor lub rok) i wpisać termin.
Możemy zawęzić wyniki wyszukiwania poprzez łączenie ich z nowym terminem wyszukiwawczym. Aby zawęzić wyszukiwanie, należy wybrać I lub Nie, aby rozszerzyć wyszukiwanie należy wybrać lub. Należy wybrać typ opla do wyszukiwania (temat, tytuł, autor lub rok) i wpisać termin.
- Następnie klikamy .
Powrót na górę strony
Poprzednie wyszukiwania
Aby skorzystać z tej opcji, należy kliknąć w menu Wyszukiwanie w wybranych, a następnie Poprzednie wyszukiwania.
Opcja ta dostępna jest tylko w oknie Wyszukiwanie w wybranych. Wyświetla listę poprzednich wyszukiwań podczas danej sesji. Lista ta jest usuwana podczas wylogowywania lub gdy sesja wygaśnie. Aby zapisać zapytania do wykorzystania w przyszłości, należy dodać je do folderu Zapamiętane wyszukiwania.
Dostępne są opcje:
Opcja ta dostępna jest tylko w oknie Wyszukiwanie w wybranych. Wyświetla listę poprzednich wyszukiwań podczas danej sesji. Lista ta jest usuwana podczas wylogowywania lub gdy sesja wygaśnie. Aby zapisać zapytania do wykorzystania w przyszłości, należy dodać je do folderu Zapamiętane wyszukiwania.
Dostępne są opcje:
- Możemy kliknąć Zapytanie aby ponownie wyświetlić wyniki wyszukiwania.
- Możemy kliknąć Biblioteki aby zobaczyć listę baz, które były przeszukiwane.
- Możemy kliknąć , aby zapisać zapytanie w folderze Zapamiętane wyszukiwania, abyśmy mogli uruchomić je ponownie w przyszłości lub zdefiniować komunikat w oparciu o wyszukiwanie, jeżeli jesteśmy zalogowani. Poprzednie wyszukiwania nie są zapisywane gdy kończy się sesja. po kliknięciu ikony , zmienia się ona w .
- Możemy kliknąć , aby usunąć wszystkie poprzednie wyszukiwania w tej sesji.
Powrót na górę strony